Voorwoord:
Met al die modellen van de Pagani Zonda vond ik het wel eens tijd dat er een deftige overzicht komt, maar die was er niet dus maak ik er maar zelf een. Omdat er eigenlijk belachelijk veel modellen van de Zonda bestaan besloot ik om deze column in 2 delen de schrijven met namelijk de C12 serie en de F serie.
Zonda C12
De Zonda C12 was het eerste model van Pagani. Kwam uit het niets tevoorschijn op het Salon van Geneve in 1999. Niemand kon vermoeden wat voor geweldige impact deze wagen wel niet had op de autoindustrie. De wagen werd voorzien van een AMG V12 motor van 481pk waarmee de wagen tot 331 km/u. ging. Deze Zonda kan je herkennen aan de achterlichten, die zijn namelijk anders dan degene die we kennen. Van de originele C12 zijn er maar 5 van gebouwd, waarvan er 1 werd gebruikt voor de crashtests.
Andere 2 werden gebruikt voor op de salons en voor demostraties, dus er werden er maar 2 van verkocht.
Er werd ook nog 1 exemplaar gebouwd op basis van de C12 namelijk de Monza. Je kunt de Monza zien als een voorloper van de Zonda R. Niet bedoelt voor races of voor de openbare weg.
De wagen staat ergens in Las Vegas dacht ik.
Als opvolger voor de C12 kwam er een S variant op de markt. De motor werd opgevoerd tot 540pk en de topsnelheid steeg naar 336km/u. Deze S is te herkennen aan de achterflappen aan de achterbumper om de aerodynamica te verbeteren en de achterlichten werden vernieuwd om het wat meer moderner te maken.
Slechts 15 exemplaren werden er van gebouwd.
2 Jaar later werd de inhoud van de V12 opgevoerd naar 7.3 liter. De topsnelheid steeg naar 350km/u. en ook de overige tijden zijn indrukwekkend.
En natuurlijk waren/zijn cabrio's erg in trek dus besloot Pagani nog een Zonda S te maken, maar dan als roadster. De wagen werd nauwelijks zwaarder. Maar het is niet bekend hoeveel exemplaren er van de roadster werden gemaakt.
De ene zegt 40 (maar met de coupe erbij), terwijl de andere beweert dat er in totaal 60 Zonda's bestaan ( dat was nog voor de F).
En als je dacht dat dit nog niet genoeg was kwam er nog eens een race-wagen erbij, namelijk de Zonda GR.
Net hetzelfde als iedere andere racewagen is deze gebaseerd op de straat-Zonda namelijk de C12 S. Veel veranderingen zijn er niet bijgekomen, gewoon een opgevoerde motor en een paar uiterlijke kenmerken zoals de spoiler en voor-achterdiffuser.
Na de race-uitvoering was het namelijk tijd om de Zonda eens te vernieuwen om aan de toenmalige en nog steeds huidige maatstaven te voldoen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten